۱.۱ ➤ معرفی و شرح وظایف

تعداد بازدید:۲۷۵

➜ بازگشت به صفحه قبل

حوزه ارتباط با صنعت و جامعه

دانشگاه و صنعت بر حسب تأثیرگذاری خود دو محور اساسی برای توسعه و موتور محرکه تحول در جامعه به شمار می‌آیند. دانشگاه کانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است که با برخورداری از ایده ها و اندیشه‌های نو می‌تواند هر لحظه در شریان‌های حیاتی جامعه که حرکت رو به رشد دارد،نیروی نوینی را تزریق کند.صنعت نیز با بکار بستن ایده‌های نوظهور دانشگاهیان، می‌تواند اندیشه توسعه اقتصای و پیشرفت جامعه را محقق کند. لذا هرگونه کاستی،خواه مقطعی و خواه مستمر در استمرار همکاری بین این دو نهاد،مستقیماً و بی‌واسطه همه جانبه را به چالش می‌کشد. مجاورت دانشگاه‌ها با شرکت‌های تولیدی (کارخانه‌ها....) به ویژه در صنایع شیمیایی و صنایع ماشینی و وجود صنعتگران، نمونه بارزی از همکاری‌های دانشگاه و صنعت است. در مجموع می‌توان گفت که ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از عوامل مؤثر در افزایش توانایی علوم و فناوری در هر کشور محسوب می‌شود. و به همین لحاظ هم اکثر دولت‌ها سعی دارند به هر شکل ممکن از این عامل بهره برداری کنند، البته نباید این ارتباط را صرفاً چارچوب تحقیقات جستجو کرد. مساله کارآموزی دانشجویان در صنایع،تأمین نیروی انسانی فنی، پرورش محقق استفاده از خدمات مشاوره‌ای دانشگاهیان در صنعت و غیره هم از زمینه های ارتباط دانشگاه با صنعت محسوب می‌شود. در واقع کشورهایی در برقراری این ارتباط موفق‌تر بودند که ساز و کارهای بهتری را بکار گرفته‌اند.

این دفتر با چشم انداز کمک به توسعه صنعتی کشور با بهره‌گیری از نتایج علمی کاربردی تحقیقات و با ماموریت ساماندهی، تسهیل و بسط ارتباطات حوزه‌های مختلف دانشگاه با صنایع کشور و تقویت انگیزه محققین دانشگاه در ارائه پژوهش های کاربردی به منظور توسعه صنعت در راستای نیازهای کشور راه اندازی گردیده است.

فعالیت­ های فوق ­الذکر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز در حوزه عقد تفاهم نامه­ ها و پیشنهاد طرح­های پژوهشی عمدتاً از طریق دو کانال متفاوت انجام می­گیرد. برخی از طرح­های پژوهشی و تحقیقاتی مورد نیاز صنعت و جامعه، مستقیماً از طریق صنعت به دانشگاه پیشنهاد می ­شود یا اینکه در جلسات مشترک مسئولین ارتباط با صنعت دانشگاه با صنایع نیازها و مشکلات  صنعت به دانشگاه اعلام ­می شود. در این خصوص اداره ارتباط با صنعت اطلاع رسانی لازم را به اعضای هیات علمی متخصص در حوزه مربوطه انجام و پیگیری های لازم را جهت تهیه و ارسال پیشنهادهای فردی یا گروهی را به صنعت مربوطه انجام می ­دهد.

روش دیگر ایجاد ارتباط از طریق اعضای هیات علمی فعال در حوزه فناوری و ارتباط با صنعت انجام می­گیرد. در این شیوه که اعضای هیأت علمی عموماً با بازار هدف مستقیماً در ارتباط هستند و نیاز آن­ها را می ­دانند، ایده و طرح پژوهشی و تحقیقاتی مورد نظر خود را  تهیه و از طریق اداره ارتباط با صنعت دانشگاه به صنعت هدف ارسال می ­نمایند. پس از آن پیگیری­های لازم  توسط اداره ارتباط با صنعت برای آماده­ سازی، تعریف و عقد قرارداد انجام می­گیرد. 

اداره ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز در حوزه  گسترش ارتباط، تعریف و انجام پروژه­ها و طرح­های پژوهشی مورد نیاز صنعت و جامعه با بکارگیری پتانسیل اساتید و دانشجویان بخصوص دوره­های  تحصیلات تکمیلی انجام وظیفه می­نماید.

عمده فعالیتهای این اداره به شرح ذیل می­باشد:

برنامه‌ریزی، اداره و هدایت و ارتقاء کمی و کیفی امور ارتباط با صنعت با تهیه و ایجاد مشوق­هایی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان برنامه ریزی جهت افزایش سهم قراردادهای ارتباط با صنعت در بودجه و درآمد دانشگاه برگزاری دوره­ها و کارگاه­های آموزشی مرتبط با امور ارتباط با صنعت و انتقال فناوری. تنظیم و انعقاد تفاهم نامه­ها و موافقت نامه­های بین صنعت و دانشگاه و پیگیری و اجرائی کردن مفاد تفاهم نامه­ها و موافقت نامه­های منعقد شده. تهیه آمار و اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی و قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه و رصد اولویت­ها و نیازمندی­های صنعت و جامعه انجام امور مرتبط با عقد، اجرا و نظارت بر قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه

فلوچارت شیوه همکاری اعضای هیأت علمی با اداره ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه تبریز 

شرح وظائف و خدمات گروه ارتباط با صنعت، مالکیت فکری و کارآفرینی

  • ۱- بر نامه ریزی و هماهنگی جهت انجام بازدید های علمی و تحقیقاتی دوره ای اعضای هیئت علمی،کارشناسان و دانشجویان از مراکز فنی و صنعتی کشور.
    ۲- دعوت از مسئولین و متخصصین صنایع جهت بازدید و آشنایی با دانشگاه و شرکت در گروه های تخصصی در راستای توسعه و تعمیق بیشتر روابط و بررسی امکانات موجود در صنایع و دانشگاه جهت تحقیقات و پروژه های صنعتی.
    ۳- برنامه ریزی جهت برگزاری سمینار،مجامع و نمایشگاهای علمی و فنی با همکاری صنایع و واحدهای دانشگاهی.
    ۴- ایجاد زمینه تبادل اطلاعات علمی و فنی بین دانشگاه و واحدهای صنعتی اعم از کتاب، نشریه وغیره.
    ۵- بررسی مسایل و مشکلات بخش صنعت و ارائه طرحها و پروژه های کاربردی جهت رفع آن و ارسال گزارش به حوزه معاونت پژوهشی.
    ۶- انجام برنامه ریزی لازم جهت اخذ بورسیه و فرصتهای مطالعاتی از واحدهای صنعتی و تولیدی جهت اعضای هیئت علمی و کارشناسان دانشگاه.
    ۷- هماهنگی و ارتباط مستمر با دفاتر ارتباط با صنعت سایر واحدهای دانشگاهی و نیز سازمان مرکزی
    ۸- برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی با مراکز واحدهای صنعتی جهت تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور.
    ۹- برنامه ریزی جهت تعیین اولویت بندی نیازهای پژوهشی وآموزشی بخش صنعت.
    ۱۰- تنظیم بانک اطلاعاتی از سوابق علمی و حرفه ای اساتید ونیروی فنی شاغل در دانشگاه.
    ۱۱- شناسایی و ارزیابی دقیق واحدها و مراکز صنعتی و تماس مستمر با آنها جهت تخصیص سهمیه و امکانات موجود برای اعزام کارآموزان و ارائه گزارش آن به معاونت پژوهشی
    ۱۲- برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت علمی کاربردی برای تأمین نیروهای متخصص مورد نیاز صنعت و جامعه.
     
  • اطلاع رسانی و پیگیری فراخوان های پژوهشی و فناورانه به دانشکده ها و پژوهشکده های وابسته به دانشگاه.
  • دریافت پروپوزال های اعضای هیات علمی و ارسال به سازمان‌ها، نهادها، شرکت ها و موسسات.
  • هماهنگی انجام فرآیند عقد قراردادها برابر قوانین و دستورالعمل ها.
  • ثبت اطلاعات پروپوزال های دریافتی از اساتید و محققین دانشگاه و مکاتبات مرتبط جهت تخصیص گرنت حسب قوانین و مقررات جاری.
  • تهیه بانک اطلاعاتی و مستندات مربوط به پروپوزال های دریافتی
  • کلیه امور مربوط به کارآفرینی.
  • کلیه امور مربوط به مالکیت فکری.
  • کلیه مکاتبات مربوط به معرفی دانشجویان و اساتید به بازدید و اخذ اطلاعات از سازمان‌ها و مراکز صنعتی.
  • تشکیل کمیته های همکاری علمی – پژوهشی و فناوری با سازمان ها و مراکز صنعتی.
  • شناسائی نیازهای فناوری و پژوهشی  واحدهای صنعتی و تولیدی و معرفی آنها به محققین دانشگاه.
  • پیگیری و انجام کلیه مراحل عقد تفاهم نامه با سازمان ها و مراکز صنعتی.
  • تهیه بانک اطلاعاتی و مستندات مربوط به تفاهم نامه ها.
  • انجام مکاتبات مربوط به کسر خدمت دانشجویان.
  • شرکت در جلسات مرتبط با هماهنگی مدیریت.
  • تهیه برنامه یک ساله پیشنهادی در چارچوب وظائف مرتبط.
  • تهیه گزارشات پیشرفت امور به صورت سه ماهه در بخش های مختلف.
  • هماهنگی و همکاری با مدیر و معاون مدیریت در انجام امور محوله.
  • راه اندازی و بروزرسانی سامانه ارتباط جامعه و دانشگاه (ساجد)
  • سایر موارد ابلاغی از سوی مدیریت.
آخرین ویرایش۰۲ مهر ۱۴۰۱